خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





نقد و تحليلي بر سوالات زيست شناسي كنكور سراسري 92 (يك)

    بسمه تعالي

    نقد و تحليلي بر سوالات زيست شناسي كنكور سراسري  92

    محاسن سوالات زيست شناسي كنكور 92 :

    1- ادامه روند تقريبا غير قابل پيش بيني طرح سوال كه در سالهاي اخير اتخاذ شده است ، اين مزيت را دارد كه از تبليغات افراطي  مبني بر احاطه كامل  بر سوالات زيست شناسي جلوگيري مي كند.

    2- با توجه به مورد فوق الذكر هر سال هيجان علمي خاصي را بيش از گذشته در بين دبيران و دانش آموزان در گير با كنكور ايجاد مي كند.

    3- مي دانيم كه يكي از اهداف كنكور علاوه بر سنجش علمي داوطلب ، ايجاد اختلاف رتبه بين داوطلبان است ، البته با توجه به نكاتي كه در ذيل به عنوان معايب ذكر مي شود ، به نظر مي رسد كه رويكرد در اين زمينه عملكرد خوبي مي تواند داشته باشد.

    4-  روند توجه بيشتر به رويكرد مفهومي و تركيبي در طرح سوالات نسبت به گذشته.

     

    معايب سوالات زيست شناسي كنكور 92 :

    1- نقد قالب طرح برخي از سوالات :

    در كل روند طرح سوالات در سال هاي اخير منجر به طرح سوالاتي شده كه پيچيدگي هاي خاصي در آنها لحاظ مي شود كه همه اين پيچيدگي ها نكات علمي نيست و بخش مهمي از آن حاشيه هاي گيج كننده و طولاني كردن سوالات است كه به تدريج برخي از سوالات كنكور را به چيستان هاي زيستي نزديك مي كند تا سوال كنكور، لذا در مورد برخي سوالات طولاني و ظاهرا چند لايه، مانند سوالات 162 176،185 ،194 و 201 كه در قالب بررسي سوالاتي اين چنين، نكاتي به شرح ذيل بيان مي شود:

    الف- معمولا 5 نكته( مفهوم ) يا بيشتر در سوال گنجانده شده است (در دستور طرح سوالات  استاندارد چند گزينه اي خوانده ايم كه  بايد هر سوال تنها يك مطلب علمي را بيازمايد، گرچه پذيرفتني است كه در كنكور اين دستور كارايي چنداني ندارد ولي اگر اين روند ادامه يابد ) همچنانكه شاهد هستيم در تعداد رو به افزايشي از سوالات، تعداد نكات نه چندان علمي و بيشتر گيج كننده ، سال به سال زيادتر مي گردد ، در نتيجه كنكور كه بزرگترين رويداد علمي كشور ماست و بايد استاندارد ترين آزمون باشد غير استاندارد تر ميشود و به جنبه علمي و منطقي آزمون و به دنبال آن به داوطلبان جفا مي شود.گرچه كنكور يك مسابقه است ولي هر مسابقه اي دقيقا بايد از قواعد معلوم و مشخصي تبعيت نمايد و افراط مشكل ساز است عملا برخي سوالات را با توجه به صورت سوال مي توان با اطمينان شش گزينه اي به حساب آورد.

    ب- با اين شيوه طرح سوال سوالات بيش از حد طولاني شده و خسته كننده مي شوند و در پي آن با توجه به زمان كم هر سوال ،داوطلبي كه بر مطلب علمي سوال مسلط است به دليل طولاني بودن غيرعادي سوالات و استرس كمبود وقت حتي براي خواندن خود سوال ،دچار اشتباه مي شود كه البته ربط چنداني به سرعت عمل فرد نداشته ، منصفانه و چندان علمي نيست، زيرا گيج كنندگي و خسته كنندگي اين سوالات با مفهوم سرعت عمل تفاوت روشني دارد.

    البته مطالب ياد شده در مورد برخي از سوالات مذكور پر رنگتر و در مواردي كمرنگتر است ، قصد نقد روند اين سوالات است و اين كه انتظارات از سوالات كنكور در رعايت اصول طرح سوال بسيار بالا ست.

    ج- بيشتر سوالات كنكور به شكل سوالات جاخالي است ، گرچه اين نوع طرح سوال به گنجانيدن نكات بيشتري در سوال كمك مي كند ولي بهتر است تا اين حد  در اين كار افراط نشود و از ساير انواع سوالات نيز به تناسب استفاده شود.

    2- نقد علمي برخي سوالات و كليد اوليه اعلام شده از سوي سازمان سنجش :

    ·         در كليد اوليه پاسخ سوال 172 گزينه 4 اعلام شده ولي به نظر اين گزينه مشكل مشخصي دارد زيرادر پي بسته شدن كانال هاي دريچه دارسديمي درون سلول كه نسبت به بيرون منفي تر است با ورود سديم كه بار مثبت دارد نمي تواند منفي تر شود بلكه بلافاصله با باز شدن كانال هاي دريچه دارپتاسيمي و درپي خروج يون هاي پتاسيمي درون نسبت به بيرون منفي تر مي شود. به ويژه با توجه به نمودار پتانسيل عمل در صفحه 32 كتاب زيست و آزمايشگاه 2 و متن صفحه 33 خط پنجم و ششم اين پاسخ مشكل دارد.

    ·         در كليد اوليه پاسخ سوال 195 گزينه 4 اعلام شده ، با توجه به نمودار مربوطه در كتاب زيست و آزمايشگاه 1 نقطه مشخص شده در نمودارهمزمان با نقطه آغازين انقباض بطن هاست كه بافشاري كه با انقباض بطن چپ ايجاد مي شود راه بازگشت خون به دهليز چپ بسته ميشود ولي راه خروج خون از طريق سرخرگ آئورت باز است و مانعي براي خروج خون از بطن چپ وجود ندارد زيرا دريچه سيني به سمت بيرون و خروجي قلب به شكل يك طرفه عمل مي كند يعني در يچه سيني از بازگشت خون به قلب جلوگيري مي كند و از نظر مكانيكي و مكانيسم امكان جلوگيري از خروج خون از بطن ها را ندارد.پس به نظر ميرسد كه گزينه " مانعي براي خروج خون از بطن چپ وجود دارد." گزينه صحيحي نباشد يعني مانعي براي بازگشت خون به دهليز چپ وجود دارد ولي مانعي براي خروج خون از بطن چپ وجود ندارد.

          

    پيشنهاد:

    1- با توجه به لزوم نوآوري در سوالات كنكور و تلاش طراحان محترم در اين زمينه، پيشنهاد مي شود از نمودار هاي  موجود در كتب زيست شناسي  نيزسوالاتي طرح شود ، به ويژه كه امكان طرح سوالات كاملا مفهومي و مقايسه اي از اين مبحث از كتاب وجود دارد، همچنانكه در گذشته نيز نمونه هايي در سوالات كنكور وجود داشته است.

    2- از طرح برخي سوالات ساده مانند سوالات 182و192 صرف نظر شده  و ازطولاني كردن گيج كننده برخي سوالات ديگرنيز خود داري شود ، در اينصورت ميانگين سوالات از نظر سختي نيز تغييري نمي كند.

    3- توجه بيشتر به تعادل و تناسب بين سوالات جا خالي و ساير سوالات.

     

    در نهايت ذكر مطالب مذكور منافاتي با قدرداني از دقت نظر و تلاش براي نوآوري در طرح سوالات زيست شناسي توسط طراحان محترم آن ندارد و زحمات اين بزرگواران شايسته تقدير و تشكر است .

                                                                                                                                                          با سپاس فراوان

                                                        دبير زيست شناسي قم - اباذر اسماعيلي


    كليد اوليه سوالات زيست 92=كليك كنيد

    سوالات زيست كنكور 92


    این مطلب تا کنون 9 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : سوالات ,سوال ,كنكور ,زيست ,علمي ,توجه ,سوالات زيست ,زيست شناسي ,سوالات كنكور ,برخي سوالات ,مانعي براي ,زيست شناسي كنكور ,
    نقد و تحليلي بر سوالات زيست شناسي كنكور سراسري 92 (يك)

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده